Direktlänk till inlägg 25 april 2007

Gårdagens bravader

Av Lantliv - 25 april 2007 07:58

Igår gjordes mycket på lantbruket i Höga Kusten.

1. Vi gjorde det sista i hästarnas vårhage. Vi har röjt, röjt och röjt. Samt samlat skrot, skrot och skrot. Förr hade man en ful ovana att slänga/gräva ner allt skrot som gården hade. På denna gård slutade man aldrig med det, det har varit rostiga tunnor m.m överallt där vi försöker röja upp - men snart är det borta. Att få släppa ut hästarna från en hemsk vinterhage till en spirande och torr vårhage är en fröjd. De älskar att gå och noppa det näringsrika färska nygräset.


2. Vi fortsatte arbetet med växthuset. Tågrälsen är på plats. Träramen är plastad och två sortes brunnen gödselbädd är i fylld. Nu ska matjorden i.

Återvinning av gamalt (tungt) järnskrot. Syfte: Stormförankring av ramen.


 

Notera här att även den nyare traktorn har kommit till nytta! Sen måste jag nog påpeka att det klart att det är beeetydligt enklare att hålla på så här : ) om man bor på en lantgård...


3. Länsstyrelsen var på besök och vandrade på de naturbeten vi vill restaurera. Klart intresserade och trevliga människor.


4. Vårsoaré på skolan med sjungade dotter och ett lååångt program i en varm gympasal. Men barnen är så grymt duktiga och roliga. Bland annat spelades "Another brick in det walll" - Pink Floyd. Ni vet med texten "We don´t need no education....." med ett avbrott för att få med hela publiken i en takfast hyllning till MODO. (SM-guld, SM-guld, SM-guld)

 
 
Fialotta

Fialotta

25 april 2007 11:07

Jag vill också ha växthus. Eller jag kanske ska börja med att säga att jag vill ha HUS :)

Hur många hästar har ni?

http://www.fialotta.bloggagratis.se

 
Mossfolk

Mossfolk

25 april 2007 12:40

Är hagen på bilden vår eller vinterhage? Såg ut som vårhage, om de inte har en väääldigt fin vinter... Och skrot finns det gott om överallt. Helt otroligt vad man kan hitta!

http://mossfolk.blogspot.com

 
IT-mamman

IT-mamman

25 april 2007 15:08

Vad duktiga ni är! Kan jag få lite av er energi?

http://itmamman.wordpress.com

 
kicki

kicki

25 april 2007 20:40

Å va härligt det är att bo på landet, vi har också hästar och kossor runt om oss...luktar just nu skit överallt...men det är ju sånt som hör till. Fint växthus du får.
kicki

http://kickilettenstrom.blogg.se

 
Ingen bild

Lantliv

25 april 2007 21:06

hej hopp i sommarvärmen. Vi har idagsläget 7 islandshästar och en shettis Fialotta och det är vårhagen som är på bilden Mossfolk. Idag hittade jag en rostig men hel mjölkruka faktiskt riktigt snygg - men det är första "fyndet"! Blir nog fin bredvis växthuset med en Slingerkrasse i.

Blås, blås här kommer energi IT-mamman för jag har faktiskt mycket av den varan nu. Delar gärna med mig - för det var längesen sist!!! Förra året vid denna tid var jag så trött, så trött, visste inte att jag var gravid... Sen har jag bara jobbat och sovit och varit sjukskriven tills jag fick Bebis och det är först nu jag börjar komma på benen igen - och det känns toppen!

Kicki jag provade din adress sist du skrev och då funkarde det inte, så jag hoppas jag kommer in nu - det märker du i såfall- kul att du hittat hit!

STOR Energikram på er alla sötisar.

 
Persilja

Persilja

25 april 2007 21:16

Herregud i himmelen vilken underarbete!!! VAD har fröken Lantliv tänkt odla????
Ekar??? Eller vinrankor????
Nog kommer det att växa så det knakar i den fina jorden!!!
IMPAD!!!

http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lantliv

25 april 2007 21:34

Fröken Lantliv - det lät fiiint. Känner mig hedrad. Ja men jag tror att vi övergjort det där med jorden lite, börjar bli orolig att det blir för kraftigt.... Men ekar låter ju skitsmart, Men vinranka skulle jag vilja prova. Och tomater såklart, lite gurka, En pysalisbuske och hmmm..... ja det får jag se

 
Ingen bild

Dubbelörnen

25 april 2007 22:02

Oh så vackert med hästarna på vårbete. Hagen ser helt underbar ut...

Gödning är nog bara bra för tomater o gurkor, tror inte man kan ge för mycket. Införskaffade idag en bok om växthusodling, för nu vill man ju verkligen kunna odla så mycket spännande som möjligt.

kramar

 
Esters mamma

Esters mamma

25 april 2007 22:27

Jag älskar berg och skog, får jag komma och vara hos dig ett tag ...
Är dock rädd för hästar så dom får du ha alldeles själv. Åker nu till hästlandet, ska ta fina hästbilder bara till dig :-)

http://estersmamma.blogg.se

 
Clara

Clara

27 april 2007 08:07

Här var det inget fusk...ett grundligt förarbete, må jag säga! Tänk vilken lycka du ska känna när du kan börja plantera och sätta frö i ditt växthus!
Det ser så härligt ut i hästhagen...skulle vilja sitta på en filt där...med dig och lite gott fika och småprata lite :)
Jag vill passa på att önska dig en härlig helg!
Kram

http://claraslinneskap.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lantliv - 31 mars 2008 14:28

Jag hittade en uppmaning hos Clara som jag skulle vilja dela med mig av! Ta 20 minuter till denna - SNÄLLA   The story of stuff           ...

Av Lantliv - 22 mars 2008 14:54

Mina påskägg  

Av Lantliv - 23 oktober 2007 13:23

I söndags var jag och sonen kreativa. Mästerverket ser ni på min andra blogg. Lycka och Liv....

Av Lantliv - 7 oktober 2007 18:45

I måndags så anlände vårt nytillskott på djurfronten. Det är ju några stycken nu! Jag är egentligen ingen hundvän. Har varit uppvuxen med hundar i alla former och alltid varit runt hundar - så bagarens barn... Men det är ju inte så att jag avskyr dem...

Av Lantliv - 1 oktober 2007 10:50

I går var jag på meditationskurs - och led. Det gjorde ont överallt och jag upplevde aggression. Låter inte så kul va? Men idag känns det att något har hänt att ett lager har släppt. Hur - vad, det vet jag inte. Han som hade kursen har en liten dikt ...

Ovido - Quiz & Flashcards