Direktlänk till inlägg 2 april 2007

Stackars talgoxar

Av Lantliv - 2 april 2007 09:28

Återigen lite på temat ekologiskt, fast mer åt ekologi. Jag prenumererar inom jobbet på nyheter från forskning.se
På webmailen i morse fick jag en ny omgång med bland annat denna information som är hemsk - tycker jag.

Talgoxar i stan blekare än sina lantliga grannar

2007-03-29
Pressmeddelande från Göteborgs universitet


Talgoxar i Göteborgs stadsparker har blekare gult bröst och löper större risk att utveckla sjukdomar som är relaterade till oxidativ stress än fåglar som lever på landsbygden. Det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet. Läs mer

Bilden har jag hittat genom bildsök på google


 
 
Ingen bild

Persilja

2 april 2007 12:00

Tänk, jag tycker alltid att stockholmarna ser så bleka ut!!! Tänk om det är oxidativ stress där också...
Skämt åtsido, naturligtvis påverkas allt och alla; människor, växter, djur. Hur många gånger ska vi behöva läsa och höra att det är på gång katasrofer innan vi gör nåt? Tyvärr tror jag att vi människor är den dummaste arten på planeten jorden. Vi har hur många tecken som helst på att vi måste lägga om livsstil-men vad händer??? Vad gör JAG???
Fast jag vet. Usch! Det krävs tyvärr en jättekatastrof (i ett i-land) för att vi ska agera. Och då talar vi miljoner döda säkert. Allra helst skulle det drabba USA-då blir det fart på världen...
Se bara på 11:e september...
Oj, kanske borde jag skrivit inlägget hos mig själv istället för att ockupera din blogg!

 
Clara

Clara

2 april 2007 13:00

Usch...nu blir jag beklämd! Måste gå ut och kolla in "mina" talgoxar....om de är bleka!
Nu när jag ska starta ett trädgårdsland så lovar jag att fixa många mineral/proteinrika larver till talgoxarna..men då måste de lova att äta upp ALLA...annars får ju inte jag några grönsaker :=)
Du som är duktig på sånt här...jag köpte Algomin gödning till min trädgård i år....det är inte helt fel,va!? Krav/ekologiskt märkt iallafall.....svårt det här!
Kram

http://claraslinneskap.bloggagratis.se

 
Liten

Liten

2 april 2007 14:40

Men det är ju fruktansvärt faktiskt. Stackars småfåglar. Men...jag tror det kan vara samma med oss människor oxå. Att dom i stan är lite blekare än oss på landet :)

http://liten.bloggagratis.se

 
Tyras Trädgård

Tyras Trädgård

2 april 2007 14:42

Gäller inte det människorna också! Det är nog den friska! luften som gör det. Alla mina vänner som tycker om att vara utomhus har klarare hud och finare färger jämnfört med "kontorsråttorna". Jämnför en bowlare och en skidåkare :-)

http://waxholm.blogspot.com

 
Ingen bild

Lantliv

2 april 2007 17:30

Persilja - varför är det så att det ska till katastrofer innan vi "bryr" oss? Suck, men jag har läst om att det är en fösravars mekanism som vi har inbyggd, inte för att det gör det bättre....

På Wildkids, tror jag det var så hade de en fråga om hur många djurarter som utrotades varje år det var en hiskelig summa flera tusen!!!

Bra Clara att du gör nåt : ), och liten och Tyra jo men visst gäller det människorna också! Det är nog den FRISKA luften.

 
stina

stina

2 april 2007 18:47

Söt...

Hörru tokfia själv:-). Ta och prova nu. Sen talar du om för mig hur det var. Puss Stina

http://hemmapalandet.blogspot.com

 
Dubbelörnen

Dubbelörnen

3 april 2007 08:55

Våra talgoxar är gula, precis som de ska vara... Storstan är inte hälsosam för någon varken människor el djur!!

Lever man på landet så tror jag man automatiskt blir mer "naturnära", tänker mer ekologiskt o även vad man har i sin omgivning.

Kramar

http://karljohansgarden.blogspot.com

 
Yvonne

Yvonne

13 april 2007 13:29

Oj...nu måste jag också kolla detta med talgoxarna...det är inte ju bra om det är på det sättet.
Vi bor på landet men inte så långt från sta´n.
Trevlig och fin blogg du har!

http://www.jordbiten.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lantliv - 31 mars 2008 14:28

Jag hittade en uppmaning hos Clara som jag skulle vilja dela med mig av! Ta 20 minuter till denna - SNÄLLA   The story of stuff           ...

Av Lantliv - 22 mars 2008 14:54

Mina påskägg  

Av Lantliv - 23 oktober 2007 13:23

I söndags var jag och sonen kreativa. Mästerverket ser ni på min andra blogg. Lycka och Liv....

Av Lantliv - 7 oktober 2007 18:45

I måndags så anlände vårt nytillskott på djurfronten. Det är ju några stycken nu! Jag är egentligen ingen hundvän. Har varit uppvuxen med hundar i alla former och alltid varit runt hundar - så bagarens barn... Men det är ju inte så att jag avskyr dem...

Av Lantliv - 1 oktober 2007 10:50

I går var jag på meditationskurs - och led. Det gjorde ont överallt och jag upplevde aggression. Låter inte så kul va? Men idag känns det att något har hänt att ett lager har släppt. Hur - vad, det vet jag inte. Han som hade kursen har en liten dikt ...

Ovido - Quiz & Flashcards