Direktlänk till inlägg 3 april 2007

Vårens första lamm på gården

Av Lantliv - 3 april 2007 19:18

I morse kom vårens första lamm. Ullig gullig kille med en pytteliten svart prick på nosen. Min gissning är att barnen kommer döpa han (honom) till pricken...

 
 
Arga Mamman

Arga Mamman

3 april 2007 20:15

Nä men vilken liten underbar krabat! Och vilken härlig bild. Tänk om man fick vara med om något sådant...

Kram

http://www.argamamman.blogspot.com

 
Liten

Liten

3 april 2007 21:13

Åh, va gulligt :)

http://liten.bloggagratis.se

 
Clara

Clara

3 april 2007 21:41

Hallegud så söta både den med två ben och den med fyra :)
Jag skulle vilja klappa det lilla lammet...så mjukt...
Kram

http://claraslinneskap.bloggagratis.se

 
Esters mamma

Esters mamma

3 april 2007 23:19

Vilka sötingar...
Såg en massa lamm i hagarna när vi var på Gotland i helgen. Man vill bara ta med sig dom och gosa med dom.

http://estersmamma.blogg.se

 
Ingen bild

Persilja

4 april 2007 07:12

Jag funderar så mycket på några får-har alltid gjort det...
Men det kanske krävs en stor äng för deras aptit...
Där vi bodde innan hade de får bredvid så vi fick hjälpa till ibland och jag tycker får är så trevliga!!!
Ett lamm blev så tamt att det jämt skuttade över staketet och kom till alla barnen i lekparken för att bli ompysslat. Största jobbet med får verkar vara att sätta upp fårstängsel...
(Vilken söt liten bonde!!!)

 
Ingen bild

Lantliv

4 april 2007 11:17

Ja visst är de söta! Lamm är verkligen underbara, varje år är det så kul med lamningarna. Barnen älskar lammen. Tyvärr växer de så fort så de är bara roliga i några veckor, något att tänka på om man vill skaffa. Och alltför tama stora lamm är inte så spännade att ha inomhus, vid grillen, i knät o.s.v

Annars är får rätt enkla, men som med allt är det ju jobb året runt. Och som du skriver persilja så är det värst att ha bete åt dem, de kräver verkligen bra hagar för börjar de rymma så är det jobb hela sommaren. Men har man bara några stycken så går det ju att få de så tamma att de kommer bara man skakar lite på foderhinken.

Fast jag vet inte om jag är så mycket för att skaffa får för att gulla med lammen (fast jag menar inte att det var det Persilja skulle göra), det är liksom inte riktigt det som är tanken med dem. Får med lamm är underbara på våren, men sen ska de ha drägliga liv i alla år de lever (de som man inte slaktar på hösten alltså) och vi har haft tackor som blivit 10 år....

 
Flitiga Flisan

Flitiga Flisan

4 april 2007 11:18

Så bedårande lammet är. :)
Och de låter ju så sött också. :)

http://ff.bloggagratis.se

 
Hannele

Hannele

4 april 2007 13:34

Äkta påsklamm! Vågar jag berätta att barnen har beställt lamm till påskafton..

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Ingen bild

Lantliv

4 april 2007 15:01

FF: Ja de har ljuva små röster, en fröjd att gå in i ladugården.
Hannele: Vi äter så klart lamm till påsk. Ska göra steken som finns i Tidningen Lantliv. Lammkött är både nyttigt för kroppen och bra, om man köper svenska lamm, för att vi får behålla vårt vackra jordbrukslandskap i Sverige. Det är få som anar hur fort åkrar och ängar växer igen om inga djur betar där.

 
Hannele

Hannele

4 april 2007 18:58

(Att åkrar växer igen, känne rjag till.)

http://hannelesparadis.blogspot.com

 
Mossfolk

Mossfolk

5 april 2007 13:39

Vilken alldeles underbar bild! Och vad härligt att få växa upp så där bland djuren. Det drömde jag alltid om när jag var liten :)

http://mossfolk.blogspot.com

 
Ulrika

Ulrika

7 april 2007 13:25

Lamm är ett säkert vårtecken! Trevlig blogg du har!

http://www.receptomaten.se/blogg

 
Ingen bild

Malin

25 juni 2007 13:35

Jag är nyfiken på vad som krävs för att ha får. Jag skulle vilja ha en liten besättning på tomten. Tanken är att bara ha tackor, ej bagge och lamm. Regler för detta i tätbebygt område har jag svårt att finna. Vet du vart man vänder sig?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lantliv - 31 mars 2008 14:28

Jag hittade en uppmaning hos Clara som jag skulle vilja dela med mig av! Ta 20 minuter till denna - SNÄLLA   The story of stuff           ...

Av Lantliv - 22 mars 2008 14:54

Mina påskägg  

Av Lantliv - 23 oktober 2007 13:23

I söndags var jag och sonen kreativa. Mästerverket ser ni på min andra blogg. Lycka och Liv....

Av Lantliv - 7 oktober 2007 18:45

I måndags så anlände vårt nytillskott på djurfronten. Det är ju några stycken nu! Jag är egentligen ingen hundvän. Har varit uppvuxen med hundar i alla former och alltid varit runt hundar - så bagarens barn... Men det är ju inte så att jag avskyr dem...

Av Lantliv - 1 oktober 2007 10:50

I går var jag på meditationskurs - och led. Det gjorde ont överallt och jag upplevde aggression. Låter inte så kul va? Men idag känns det att något har hänt att ett lager har släppt. Hur - vad, det vet jag inte. Han som hade kursen har en liten dikt ...

Ovido - Quiz & Flashcards